Norén i Norrköping


Senaste året har mitt liv varit fyllt av en rad kaosartade ögonblick, många av dem upplevda på Östgötateatern eller i konserthallen Louis De Geer med en full symfoniorkester och diverse namnkunniga solister. Både bakom och framför scen. Kom och ta del av min värld, få en inblick i min nya vardag och se med egna ögon vad som gjort att jag missat de flesta Culturelle-träffar det senaste året.

Dag 1 – Föreställning och förväntan
Kaos har det också varit på Östgötateatern, nämligen i Lars Noréns tappning. Föreställningen Kaos är granne med Gud är en av Noréns stora genombrottspjäser. På Östgötateatern sätts den upp i regi av Pontus Plaenge med skådespelare ur såväl den fasta ensemblen som gästspelande likar. På teaterns hemsida kan man läsa följande: 

"Ett starkt relationsdrama där alla karaktärer på sina dysfunktionella vis försöker lappa och laga utan att lyckas. En riktig skådespelarpjäs kantad av uppslitande konflikter och dålig stämning, såväl som av värme, empati och svart humor."

Så kom och se en riktig "skådespelarpjäs" på Östgötateaterns vackra hemmascen Stora teatern. 

Foto: Peter Holgersson

Före föreställningen går vi till ett av mina favoritvattenhål Urbane Goat (Den sofistikerade geten). Här serveras spännande cross over-mat med syrliga influenser från öst.




Dag 2 – Stadsvandring genom Industrilandskapet
Låt mig få visa er "mitt" Norrköping. Kanske blir ni lika förälskade som jag i denna arbetarstad, som är en av få kommuner i Sverige som haft vett att bevara sina arbetarrötter och rustat upp sina gamla industrilokalerna.

Följ med på en vandring genom Norrköpings Industrilandskap. Första stoppet blir Louis De Geer Konsert & Kongress och min arbetsplats på Norrköpings Symfoniorkester.
 

Foto: Mattias Lindh

Vi vandrar vidare ut i Industrilandskapet, hälsar på Den svenska tanten och äter lunch på Enoteket.


Den svenska tanten står staty på Laxholmen utanför Arbetets museum. 
Foto: Micke Pihlblad

Efter det blir det ett besök på Arbetets museum och/eller Norrköpings Stadsmuseum. På Arbetets museum kan man bl a se UFO Norrköping – utställningen om filmen UFO Sweden, som bygger på UFO Sverige – föreningen med världens största UFO-arkiv. Filmen är gjord av Crazy Pictures – ett gäng Norrköpingskillar – och utspelar sig i just Norrköping 1996. Filmen är mycket sevärd, inte bara för att den utspelar sig i Norrköping, utan för att den har en av Östgötateaterns fasta skådespelare i huvudrollen (Jesper Barkselius). Han är inte bara superbra, han är dessutom supertrevlig – både i filmen och bakom scenen. Filmen finns att se på Netflix.




När vi fotat Strykjärnet ur rätt vinkel avslutas stadsvandringen med ett stopp i den gamla yllefabriken, som renoverats och byggts om till bostäder och där jag till slut har landat. Vi syr ihop denna Culturelle-träff på Garvaregatan och blickar ut över den stad som kommit att bli mitt andra hem – Norrköping.

TACK FÖR ATT NI KOM och delade min dröm för en dag!

Var: Norrköping

När: 4-5 maj 2023

#noren #norrköping #ufosweden #densvenskatanten


Kommentarer

Populära inlägg