Jul, jul strålande jul...
Kära Cultureller!
Årets julläslusta har redan gått av stapeln när jag skriver det här. Den hölls alltså hemma hos mig i huset i Enskede gård. Snön lyste med sin frånvaro men den öppna spisen gjorde sitt för att sprida frid och läslustemys.
Till förrätt bjuds på ny "Luciaglögg" med smak av rostade kakaobönor, pepparkakor och kex med grönmögelost. Till middag serverades ett grönt alternativ i form av Renée Voltaires röda rårisotto med ungsbakad kycklingfilé. Efter maten, som avnjöts i det pyttelilla köket, smaskade vi på en (l)ju(v)lig saffranscheesecake med pepparkaksbotten. Mums.
Efter middagen flyttade vi ut i vardagsrummet och spisade litteratur. Böcker som omnämndes under kvällen var Per Olov Enquist Augustprisvinnare Ett annat liv;
Majgull Axelsson Is och vatten, vatten och is;
Johan Theorins senaste deckare Nattfåk, som utspelar sig på Öland;
Helena Henschen Hon älskade;
och sist men inte minst Culturelles egen favorit Bodil Malmstens sensate bok Sista boken från Finistère.
Jag lämnar recensionerna där hän just nu och hakar i stället på en grafisk diskussion som uppstod. Vår mycket pålästa medlem Maria gjorde oss uppmärksamma på att omslaget till Bodils senaste bok hade vissa likheter med poeten Katarina Frostensons senaste bok. Eftersom min kollege Pelle är tillsammans med den formgivare som gjort formen, Nina Ulmaja, frågade jag honom om detta.
Nina svarar att hon inte tycker att det finns nåt som påminner om formen hos Frostenson, men däremot har hennes bok jämförts med formgivaren Saville och ett skivomslag för New Order. Följ länken och döm själva.
Maria repliker: "Vad gäller omslagstrenden så var Frostensons formgivare absolut först. Redan 2004 kom hennes bok "Karkas" ut och den hör formmässigt väldigt fint samman med "Tal och regn":
Årets julläslusta har redan gått av stapeln när jag skriver det här. Den hölls alltså hemma hos mig i huset i Enskede gård. Snön lyste med sin frånvaro men den öppna spisen gjorde sitt för att sprida frid och läslustemys.
Till förrätt bjuds på ny "Luciaglögg" med smak av rostade kakaobönor, pepparkakor och kex med grönmögelost. Till middag serverades ett grönt alternativ i form av Renée Voltaires röda rårisotto med ungsbakad kycklingfilé. Efter maten, som avnjöts i det pyttelilla köket, smaskade vi på en (l)ju(v)lig saffranscheesecake med pepparkaksbotten. Mums.
Efter middagen flyttade vi ut i vardagsrummet och spisade litteratur. Böcker som omnämndes under kvällen var Per Olov Enquist Augustprisvinnare Ett annat liv;
Majgull Axelsson Is och vatten, vatten och is;
Johan Theorins senaste deckare Nattfåk, som utspelar sig på Öland;
Helena Henschen Hon älskade;
och sist men inte minst Culturelles egen favorit Bodil Malmstens sensate bok Sista boken från Finistère.
Jag lämnar recensionerna där hän just nu och hakar i stället på en grafisk diskussion som uppstod. Vår mycket pålästa medlem Maria gjorde oss uppmärksamma på att omslaget till Bodils senaste bok hade vissa likheter med poeten Katarina Frostensons senaste bok. Eftersom min kollege Pelle är tillsammans med den formgivare som gjort formen, Nina Ulmaja, frågade jag honom om detta.
Nina svarar att hon inte tycker att det finns nåt som påminner om formen hos Frostenson, men däremot har hennes bok jämförts med formgivaren Saville och ett skivomslag för New Order. Följ länken och döm själva.
Maria repliker: "Vad gäller omslagstrenden så var Frostensons formgivare absolut först. Redan 2004 kom hennes bok "Karkas" ut och den hör formmässigt väldigt fint samman med "Tal och regn":
Kommentarer