Slussen
Vi fick lära oss mycket om Slussen av en kunnig guide på vår kylslagna men soliga stadsvandring.
Jag tog några bilder, som jag publicerar på vår blogg och tar också med en del av Slussens historia. Källan är Wikipedia.
Kanske var det här kung Olav den helige från Norge skapade en vattenled, vi befinner oss definitivt på historisk mark. |
Den sluss, som vi kan se idag och som förbinder Mälaren med Saltsjön, är från 1935. Karl Johanslussen, som vattenkanalen heter, invigdes 15 oktober 1935 och är öppen 1 maj till 31 oktober. Den består av en sluss, där den segelfri höjden är 3,8 meter. Även den äldre Nils Ericsons sluss finns kvar men är helt överbyggd och används för reglering av Mälaren. Nuvarande klöverbladsformade "trafikkarusell" invigdes samtidigt.
Mellan Stadsholmen (Gamla Stan) och Södermalm gick under medeltiden Söderström som efter att Norrström hade spärrats med pålverk och bro var den enda segelbara leden. Enligt en legend meddelad av Snorre Sturlasson skapade den norske kungen Olav den helige vattenleden då han blivit instängd i Mälaren av den svenske kungen och lät gräva en kanal i den smala åstungan söder om Stadsholmen för att komma ut. Legenden är med största sannolikhet just en legend, men i början av 1200-talet verkar den åsrygg under vattnet som sträckte sig från Åsön mot Stadsholmen ha blivit så uppgrundad, att man måste ha grävt igenom den för att skapa ett utlopp i Söderström. Möjligen hade detta gjorts redan vid Snorres besök i Sverige
Med landhöjningen och den större skillnaden mellan Mälarens och Saltsjöns nivå blev det allt svårare att passera Söderström, speciellt i samband med vårfloden.
Drottning Kristinas sluss, 1642
Den första slussen på denna plats kallas Drottning Kristinas sluss. Den konstruerades och byggdes av holländare mellan 1637 och 1642. Den var 6 meter bred och 1,5 meter djup.Om arbetet skrevs att tio stenhuggare "brände stora stenar sönder ur slussenströmmen", vilket är en beskrivning av tillmakningsmetoden som användes för att ta bort berg och sten innan man kunde spränga. Slussen var försedd med så kallade vattenskruvar i vardera änden, det vill säga vridbara, kopparklädda portar, som drogs med hjälp av hästar.
Christopher Polhems sluss, 1755
Redan i början på 1700-talet blev Drottning Kristinas sluss för liten. Åren 1744 till 1755 uppfördes därför en ny, konstruerad av Christopher Polhem, som då var över 80 år gammal. Polhem använde samma byggnadsmetod som holländarna: han lät bygga en kassun av trä vid Kornhamnstorg som flottades på plats och kläddes med kalksten.Polhem fick inte uppleva den färdiga slussen då han avled 1751. Hans son Gabriel slutförde projektet. Den nya slussen var 45 meter lång, 9,6 meter bred och 3 meter djup och låg något söder om den nuvarande slussen. Den var utrustad med två broar med vindbryggor.
En trämodell av Polhems sluss finns på Tekniska Museet i Stockholm.
Nils Ericsons sluss, 1850
Mot mitten av 1800-talet var det dags igen att bygga en ny sluss. Två gånger utlyste staden en tävling, men ingen anmälde sig. Nils Ericson erbjöd sig då att rita en ny sluss. Även Ericson använde sig av en träkassun som tillverkades på Djurgården och han var själv chef för bygget. Nils Ericsons sluss uppfördes 1845 till 1850; även den var 45 meter lång, men 9,5 meter bred och 3,6 meter djup. Han placerade slussen intill Polhemsslussen, vid norra strömfåren av Söderström.Idag har Mälaren sitt utlopp där den låg och platsen är övertäckt; den låg ungefär där Gröna gången ligger idag. Se bild av den nedan, till vänster inne i gången finns den låsta dörren in till Nils Ericsons sluss:
Polhems sluss fanns på 1920-talet ännu kvar så platsen, där nuvarande Karl Johans torg bildade en liten holme mellan slussarna. Slussbroarna kunde inte bära spårvagnarna så vagnar på det norra nätet vände vid Slussplan och vagnar på det södra nätet vid Karl Johans torg och resande fick gå mellan de platserna vid byten ända fram till 1922 då broarna förstärktes.
I samband med bygget av 1935-års sluss däckades Nils Ericsons sluss över och används idag som regleringsränna för Mälaren. Polhemsslussen fylldes igen med sten.
Mälaren regleras genom gamla Nils Ericsons sluss. För att komma in och se den behövs nyckel. Guiden pekar på det för årstiden blygsamma flödet mellan Mälaren och Saltsjön. |
Originalräcken från 1935, väldesignade men inte trafiksäkra. Nedan: Det var nymodigt med stora ytor av fönster med aluminiumprofil. Tyvärr är profilerna utbytta och flera fönster igensatta idag. |
Originalarmatur från 1935 utanför Slussengaraget. |
Underhåll och förnyelse
Slussen har omfattande skador som lappas och lagas varje år. Enbart 2003 togs 5 ton betong bort för att inte skada människor och fordon. Några av de gamla betongtrapporna har rivits. Taket på kupolen, som en gång släppte in dagsljus via betongglasblock, har täppts till på grund av inläckande regnvatten och ständigt stöttas och förstärks konstruktionen med ytterligare stålbalkar och -pelare. Stora delar av Slussen sjunker långsamt på grund av undermåliga pålar. Enbart reparationerna kostar varje år 3-5 miljoner kronor.Hösten 2004 fick tjänstemännen uppdraget att arbeta fram ett referensalternativ, "Nybyggt bevarande", med klöverbladsmodellen som förebild. Förslagen ställdes mot varandra och tjänstemännen i fem förvaltningar (trafikkontoret, markkontoret, stadsbyggnadskontoret samt stadsdelskontoren i Katarina-Sofia respektive Maria-Gamla stan) föreslog i oktober 2005 att politikerna väljer nybyggnadsalternativet "Nya Slussen"
Nya Slussen
Framtidens trafiklösning vid Slussen kommer av allt att döma att utformas i enlighet med förslaget "Nya Slussen" som presenterades under 2004. Det var en bearbetad version av arkitektfirmans Carl Nyréns vinnande tävlingsförslag från en tidigare tävling. Förslaget innebär att den nuvarande Slussen rivs i sin helhet och ersätts med en bred vägbro och en separat gångbro.Nyréns förslag "Nya Slussen" blev föremål för en omfattande debatt, där många krävde en vidareutveckling. Efter programsamrådet hösten 2007 beslöts att den framtida utformningen skulle studeras vidare av totalt fem nationella och internationella arkitektföretag i en ny tävling. Nyréns deltog även denna gång, liksom arkitektfirmorna Foster+Partners med Berg Arkitektkontor, Wingårdh Arkitektkontor, BIG (Bjarke Ingels Group), Atelier Jean Nouvel och Habiter Autrement.
Den 17 april 2009 meddelades att majoriteten i Stockholms Stadshus tänker gå vidare med förslaget från Foster+Partners och Berg Arkitektkontor. Enligt finansborgarrådet Sten Nordin (M) är detta ett slutgiltigt besked - några fler kursändringar blir det inte, sade han.Senare samlade dock staden, som brukligt, in invånarnas synpunkter på förslaget.
Byggstart för "Nya Slussen" är i år (2013) och den nya anläggningen (exklusive bebyggelse) beräknas stå klar 2020 till en kostnad av ca 8 miljarder kronor.
På väg längs Götgatan mot restaurangen. |
Ser fram emot att träffa er igen i maj.
Er M
Kommentarer