Janurariculturelle tisdagen 13 januari, 2015
Skulptur efter skulptur är en extensiv presentation av Katharina Fritsch (född 1956), Jeff Koons (född 1955) och Charles Ray (född 1953), tre epokgörande konstnärer som alla har omdanat skulpturen som konstform.
Jag blev väldigt inspirerad av vår konstvandring i Place des Vosges arkader. En hund gjord av mirror-polished stainless steel with transparent color coating. En kopia som såg väldigt skör ut. Jag petade på den och kom på att originalet kommit till Stockholm. Vi bara måste hinna med denna Moderna-museet-utställning. När dessa heterogena konstnärer framträdde i början av 1980-talet gick det nätt och jämnt att tänka sig att alstren, som numera är allmänt kända – tydligt avbildande, alldagliga i sina referenser, skarpskurna – skulle bli formen för den seriösa konsten som ska lämnas till vår eftervärld. (Det är en speciell känsla att en konstform kopplas till vår samtid.) I den moderna skulpturens framställning hade man redan sett den ogripbara konstartens tillblivelse, det provokativa, det minimalistiska uttrycket och samhällsexperimentet som sedan följde – en gradvis upplösning av de konservativa konstarterna. De alster som visas i” Skulptur efter skulptur” kan alltså sägas vara den konst som tillkommit efter skulpturens död. Men de tre konstnärerna kommer också efter i en annan betydelse, då de imiterar den konstgren som de ska förnya. Vi kommer att få ta del av hur dessa konstnärer har sammankopplat 1900-talets experiment med 2000-talets skulpturbegrepp.
2015-01-13
(tisdag) - för att de har kvällsöppet på tisdagar
17.00 innanför
entrén till Moderna Museet på Skeppsholmen
Förhoppningsvis
kan vi lyssna på någon klok curator via något bärbart som vi hänger runt
halsen.
O.s.a. senast 31
december via sms eller e-post.
Kram C
Kommentarer