Juniculturelle - 13/6
Mozarts opera Don Giovanni - på italienska
Den karismatiske Don Giovannis dagar är räknade.
Serieförföraren – besatt av kvinnor – är en slav under sitt heta begär. Döden
andas honom kallt i nacken. Och tre kvinnor sätter stopp för hans skoningslösa
framfart. Donna Anna avslöjar honom som kallblodig mördare. Zerlina genomskådar
hans förförelsekonster. Donna Elvira överger honom när hon inser att han är
oförmögen att älska på riktigt.
Vem är Don Juan? Är han en notorisk och hänsynslös förförare eller bara en patologisk sexmissbrukare? Är han en representant för det aristokratiska privilegiesystemet eller är han i själva verket en revolutionär och upplysningsmänniska som trotsar kyrkan och övriga etablerade maktstrukturer? Är han, som romantikerna föreslog, en modern individ som manifesterar sin egenart genom att trotsa normer och konventioner? Den danske filosofen Søren Kierkegaard bygger i sin analys av Mozarts opera, vidare på denna romantiska föreställning om karaktären Don Giovanni. Kierkegaard ser i Don Giovanni ett förkroppsligande av ”en sinnlig genialitet”, där Mozarts musik spelar en avgörande roll i demoniseringen av Don Giovannis urkraft, både som individ och som förförare. Men för Kierkegaard svävar denna kraft över en avgrund: ångesten.Det sätter oss på spåren mot vårt eget tidevarv. Om ångesten är en avgörande drivkraft i Don Giovannis sinnligt demoniska karaktär, vilka är då konsekvenserna av hans framfart? Återupprättas samhällskontraktet och dess normer och föreställningar i slutet av dramat, sedan Don Giovanni blivit offer för sina egna drifter, eller har alla värden nu nivellerats och lämnat oss med en nihilistisk värld som vi sentida människor känner oss kusligt hemtama i?
Speltid: 3 timmar 20 minuter.
Vi träffas 17.00 för att äta på L'Avventura, Sveavägen 77 (gamla biograf Lyran som gick i graven 1985). Vi skall serveras italienskt i spektakulär matsal. Vad sägs om lite nDuja?
Vi tar taxi till Stockholmsoperan.
Kram C
Kommentarer